OPEL REKORD P2 COUPÉ

(bron: vakblad HET AUTOMOBIEL -SEPT 1986)

ia Marktplaats vond ik een origineel exemplaat van vakblad 'Het Automobiel' van september 1986. In deze uitgave een prachtige reportage over de Opel Rekord P2, het 'Amerikaantje van Duitse makelij'. De naam Rekord verdween in oktober 1986, om te worden opgevolgd door de Omega. En ter ere hiervan een artikel over 23 jaar Rekord. Een paar leuke passages uit deze reportage welke de nieuwe nouveautés beschrijven; 'dan valt het in drie horizontale zones ingedeelde instrumentenbord op, waarin onder andere de snelheidsmeter, die tot 50 km/u in groen, tot 100 km/u in oranje en boven de 100 km/u in rood de snelheid aangeeft', 'parallel werkende ruitenwissers, hypermodern voor de beginjaren zestig', 'verder vermeldenswaardige nieuwigheden op deze Rekord waren onder andere: grotere zijramen, smallere deurstijlen, herzien embleem, gladde wielsierkappen, bumpers met bumperbeschermers (met aan de achterzijde nummerplaatverlichting), kofferbakverlichting, doorzichtig remvloeistofreservoir, naar voren verplaatste accu voor gemakkelijker onderhoud, één sleutel voor alle sloten, voorzittingen met verstelbare rugleuningen, veiligheidsstuurwiel met twee spaken, bedieningsknoppen met emblemen, dashboardklokje, een richtingaanwijzer-schakelaar die na het uit de bocht komen weer terug springt naar zijn neutrale stand, gecombineerde licht- en parkeerlichtschakelaar, beveiligde sigarettenaansteker...... dat waren nog eens noviteiten! :-)

Opel Rekord Coupé

Over het Coupé model schrijft men het volgende;

Het Coupémodel van de P2 had door een verhoging van de compressieverhouding 66 paardekrachten in het vooronder, genoeg om de ongeveer 1.000 kg wegende Rekord naar 135 km/u te laten draven. Voor de heren Opel-constructeurs moet het ontwerpen van deze Coupé wel een verrukkelijke bezigheid zijn geweest. Want ze mochten een auto creëren met een fraaie lijn die royaal plaats moest bieden aan twee personen: wat er aan ruimte achterin ontstond was mooi meegenomen, meer niet. Dat terwijl bij de typische gebruikswagens de afmetingen van het interieur een dominerende rol spelen; zodanig dat voor iedere centimeter ruimtewinst (ook toen al) bergen werk moesten worden verzet. In hoeverre men er bij de Coupé in is geslaagd een fraaie lijn te scheppen laten we liever buiten beschouwing. Het is met z'n uitzonderlijk lange 'kont' een karakterestiek model geworden, een auto die je gewoon mooi vindt of.... afschuwelijk lelijk. Mede door de typische lijn is deze Rekord Coupé anno 1986 een fel begeerde klassieker geworden. Een moeilijk te verkrijgen zeldzaamheid!

Opel
PDF – 5,4 MB 414 downloads